30.06.2022

Wetgeving tuning

Leestijd: 5 minuten

Bij autotuning geeft men een persoonlijke tint aan zijn auto om hem sportiever en opvallender te maken. Sommige veranderingen kunnen echter de veiligheid van de bestuurder, die van de passagiers of die van andere weggebruikers in gevaar brengen. Daarom heeft de overheid verschillende beperkingen op tuning wettelijk vastgelegd.

 

De liefhebbers van autotuning nemen vaak deel aan tuning-events waarbij de eigenaars hun getunede wagens tentoonstellen en hun kennis met elkaar delen. Maar het komt ook vaak voor dat men met de getunede wagens deelneemt aan straatraces die wettelijk verboden zijn.

Wetgeving tuning 

Volgens het koninklijk besluit van 15 maart 1968 moet elke wagen die in België wordt ingevoerd of gebouwd worden goedgekeurd door middel van een certificaat van goedkeuring. Wanneer de wagen niet overeenstemt met het goedkeuringscertificaat, is het verboden om de wagen in de openbare weg te brengen.  

 

Wie zijn wagen wil tunen, wil dus een wijziging aan zijn wagen aanbrengen.

 

Wanneer het de fabrikant is die bepaalde wijzigingen aanbrengt aan de wagen, moet hij de wijzigingen aangeven aan de instantie die het goedkeuringscertificaat afleverde.

Wanneer u zelf aanpassingen aan uw wagen wenst uit te voeren, dient u eerst de toelating van de fabrikant te bekomen.

 

Maar dit hoeft niet altijd.

 

In de ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 wordt vastgesteld welke verbouwingen u kunt uitvoeren zonder de toelating van de fabrikant. In dezelfde omzendbrief zijn ook de verboden verbouwingen te vinden.

Toegelaten verbouwingen

De verbouwingen aan het voertuig die zijn toegestaan, zijn onderverdeeld in drie categorieën:

 

  • Categorie A houdt bijvoorbeeld de aanpassingen van bumpers en spoilers in. Deze aanpassingen vereisen geen bijkomende attesten en de controle kan gebeuren bij de periodieke keuring. 
  • In categorie B vallen onder meer aanpassingen aan de deurpalen of montage van een luchthapper. Wanneer het gaat om dergelijke aanpassingen of verbouwingen, moet uw wagen door de keuring gaan, waar ook een tuningverslag wordt opgesteld. Daarop staan de veranderingen die u aan uw wagen hebt aangebracht. U dient dat rapport ook altijd bij uw keuringsbewijs te houden. 
  • Bij categorie C horen aanpassingen van niet- originele zetels, uitlaten, veiligheidsgordels, deuren, enzovoort. Een aanpassing in deze categorie moet ook door de keuring gaan en moet er een validatieverslag aangevraagd worden. 

Hieronder vindt u de prijzen van de keuring en verslagen die noodzakelijk zijn bij het tunen van uw wagen:

 

  • Gewone keuring: min. 33,00 EUR
  • Milieukeuring: 12,60 EUR
  • Tuningverslag: 8,40 EUR
  • Validatieverslag: min. 16,80 EUR

Verboden verbouwingen

De verbouwingen die verboden zijn, worden ook in een 30-tal punten omschreven in de omzendbrief van 12 maart 2010. Enkele voorbeelden van de verboden verbouwingen zijn het aanbrengen van zonneband op voorste zijruit, plaatsen van een startknop, monteren van NOS-fles, aanpassen van het remsysteem, enzovoort. 

Is chiptuning legaal?

Over de chiptuning, het elektronisch opvoeren van motoren, zijn er veel vragen of het al dan niet legaal is in België. U moet weten dat de chiptuning ook op de lijst staat van verboden verbouwingen. Indien u uw wagen toch tunet op de manier dat het vermogen niet meer overeenstemt met het vermogen vermeld in het goedkeuringscertificaat, dan is de toelating van de fabrikant vereist. Anderzijds wordt de wagen niet toegelaten op de openbare weg.

Tuning van de uitlaat

Steeds meer krijgt de politie meldingen en klachten over geluidsoverlast door wagens. Daarom wordt de knalpotterreur – geluidsoverlast van wagens met te luide motor – tegenwoordig harder aangepakt. Als u met een te luide wagen In Gent rondrijdt, riskeert u al om uw wagen voor minstens 72 uur kwijt te raken. Ook in Roeselare zijn er nu zeer recent dergelijke maatregelen mogelijk! 

 

Maar wat is te luid? Hoeveel geluid mag een wagen produceren?

 

De Wegcode vermeldt dat het geluid voortgebracht door een auto onder belasting niet hoger mag zijn dan 95 dB voor benzinewagens, 100 dB voor dieselwagens waarvan het maximum vermogen niet hoger is dan 200 pk en 105 dB voor dieselwagens met een maximaal vermogen hoger dan 200 pk. Er is een tolerantie van 1 dB toegestaan.

Basisprincipes van autotuning 

In België is autotuning strikt gereglementeerd. Zo mogen enkel personenwagens van categorie M1 (voertuigen met maximaal 9 zitplaatsen, bedoeld voor privégebruik) getuned worden.

 

Wanneer u beslist om uw wagen te tunen, hou ondermeer rekening met de volgende basisprincipes die nageleefd moeten worden:

  • De buitenkant van de wagen mag geen puntige of snijdende delen hebben. Ook geen uitstekende delen die bij een botsing door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid het risico op ernstige verwondingen kunnen vergroten van personen die worden getroffen of geraakt.
  • De buitenkant van de wagen mag geen uitstekende delen hebben waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
  • De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben. Geen enkel voorwerp of opschrift mag het zicht belemmeren.
  • De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafscherming. 
  • De binneninrichting van de wagen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten hebben die bij een botsing het risico op ernstige verwondingen van de inzittenden kunnen vergroten. Hierbij horen ook de achterzijde van de zetels en de binnenkant van het dak.
  • Onderdelen zoals knoppen, hendels en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten, moeten voldoen aan de reglementaire kromtestraal en oppervlakte.
  • De binnenkant van het dak boven of voor de inzittenden mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten hebben die naar achteren of naar beneden zijn gericht.
  • De achterkant van de zetels mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten hebben die het risico op ernstige verwondingen van de inzittenden kunnen vergroten.
  • Directe en indirecte verlichting mag enkel op privé-terrein worden gebruikt.
  • Het motorkapslot en de draairichting van de motorkap moeten in originele staat blijven.

Gevolgen van een overtreding

Overtredingen worden gestraft met geldboetes van 10 EUR tot 10.000 EUR plus de opdeciemen en/of met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maanden.

 

Daarnaast bestaan er ook verzekeringsproblemen als gevolg van tuning. Het is namelijk zo dat de wagen die een tuning ondergaat niet langer overeenstemt met de wagen waarvoor een verzekering werd afgesloten. Vooral bij chiptuning wordt het risico verhoogd doordat het vermogen van het wagen wordt opgetrokken. Daarom is ieder die zijn wagen laat tunen verplicht om een melding te doen bij de verzekeringsmaatschappij. Bijgevolg kan de verzekeringsmaatschappij ervoor kiezen om de premie te verhogen.

 

Bij de gevallen waarbij de wagen getuned wordt zonder de toestemming van de fabrikant, kan de verzekeringsmaatschappij beslissen om binnen de maand de overeenkomst op te zeggen. Wanneer men geen melding doet bij de verzekeringsmaatschappij en er doet zich een ongeval voor, kan de verzekeringsmaatschappij weigeren om tussen te komen. Maar als de verzekeringsmaatschappij wel op de hoogte is over de tuning en er doet zich een ongeval voor vooraleer de verzekeringsmaatschappij een standpunt heeft ingenomen, dan is de verzekeringsmaatschappij wel verplicht om tussen te komen. 

 

Ben je gedagvaard wegens beweerdelijke, onwettige tuning? Contacteer meester Van Eeckhoutte via het nummer 051 25 25 04 of via mail naar vaneeckhoutte@vbadvocaten.be

 

is-chiptuning-legaal

Kernexpertises — Wetgeving tuning

Kernexpertises